El Lloc de Ciències Socials, Geografia i Història, Educació Ético Cívica, Educació en la Religió Católica, Educació per a la Ciutadania, coordina, programa i avalua aquestes matèries en l'Educació Secundària Obligatòria.


1.-Educació Secundària Obligatòria:

 

A semblança de l'etapa educativa anterior (Primària), encara que amb un pes relatiu diferent, es mantenen els dos pols bàsics i complementaris del coneixement de la realitat:

 

El relacionat amb l'experiència personal i el socialment compartit i organitzat en disciplines científiques. Al llarg de l'Educació Secundària Obligatòria es manté la tensió entre ambdós:

 

L'experiència dels alumnes i els seus esquemes previs de coneixement continuen sent un referent imprescindible en el procés de selecció i organització dels continguts d'aprenentatge significatiu; però l'estructura social i disciplinar de l'àrea cobra una importància creixent que ha de manifaquestar-se en els continguts bàsics.

 

L'ensenyança d'aquaquesta àrea s'encamina que els alumnes adquirisquen els conceptes, procediments i actituds necessaris per a comprendre la realitat humana i social del món en què viuen, proporcionant-los la possibilitat de:


Analizar, comprendre i enjudiciar els trets i els problemes centrals de la societat en el moment actual.


Conèixer, comprendre i valorar críticament i la comunitat humana i social en els seus distints àmbits.


Apreciar la riquesa i varietat del patrimoni natural i cultural.


Comprender els fenòmens i processos que tenen lloc en el territori com a conseqüència de la complexa interacció entre els agents humans i la naturalesa; analitzar la seua localització i distribució; entendre les diferències i contrastos entre societats i grups en funció de factors naturals i humans, en particular econòmics; prendre consciència de la fragilitat dels equilibris ecològics i de la creixent responsabilitat humana en el manteniment dels mateixos, i, en suma, entendre la vida dels grups humans sobre la superfície terrestres i els seus principals condicionants.


Conèixer el fonament i els mecanismes de les societats, analitzar i comprendre els fets i fenòmens socials en el context global en què es produïxen i analitzar els processos de canvi històric en la societat preguntant-se pel sentit del progrés en l'evolució de les societats.


Consolidar i desenvolupar en els alumnes les actituds i hàbits característics de l'humanisme i de la democràcia, adquirint independència de criteri i juí crític per a valorar amb rigor i ponderació fets, accions i opinions, desenrotllant actituds de tolerància i valoració d'altres cultures i de solidaritat amb els individus i grups desfavorits, marginats i oprimits, i assumint una posició crítica entre els valors i actituds androcéntricos de la nostra cultura.


Adquirir capacitats relacionades amb el maneig crític de la informació i dels mitjans que la canalitzen i processen, en especial els de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació.


Les consideracions fetes fins ací proporcionen alguns criteris per a la selecció i organització dels continguts. Aquests criteris poden agrupar-se en tres tipus d'eixos: temàtics, de procediments i d'actituds, que formen l'estructura central de continguts de l'àrea.


Els eixos temàtics conjuguen els diferents referents disciplinars amb les intencions formatives de l'àrea; així cada eix facilita un nucli homogeni de conceptes, procediments i actituds que posteriorment es desenrotlla i concreta en diversos bloc de continguts:


L’eix Societat i Territori aborda les manifaquestacions i processos que es donen en l'espai geogràfic com resultat de les interaccions entre el medi físic i l'activitat humana. Així mateix, daquestaca els procediments d'informació cartogràfica i d'anàlisi multifactorial, i les actituds relatives a la conservació del medi ambient i la solidaritat entre els pobles de la Terra. En aquest eix temàtic la geografia és el referent disciplinar prioritari, si bé integra igualment aportacions de l'economia, la sociologia i l'ecologia.

 

L’eix Societats històriques i canvi en el temps S'ocupa de l'estudi sincrònic de les societats i cultures com a conjunts d'elements interrelacionats i també dels processos d'evolució i canvi en l'experiència humana, dóna prioritat als procediments relatius a la cronologia, el tractament de les fonts històrica i l'anàlisi multicausal i intencional i, entre les actituds, a la valoració del patrimoni històric i a la tolerància i el relativisme cultural. En aquest eix, la Història, la Història de l'Art i l'Antropologia són els referents disciplinares principals.

 

L’eix El món actual s'ocupa dels fets i conceptes relacionats amb les qüestions i trets centrals que caracteritzen la vida en les nostres societats contemporànies. Dóna prioritat als procediments relacionats amb el tractament de la informació que faciliten els mitjans de comunicació de masses i a la seua utilització com a instruments per a l'argumentació i el debat, així com a les actituds de solidaritat, tolerància i responsabilitat en els assumptes col·lectius. L'eix no té una vinculació disciplinar clara ni exclusiva, encara que és el més adequat per a arreplegar les aportacions de l'economia, la política i la sociologia.


Els Eixos de procediments i actituds travessen tots els blocs de contingut, contribuint així a donar a estos homogeneïtat i a subratllar els elements comuns de tot l'àrea.


Es daquestaquen, en particular, els Procediments següents:


Indagación i investigació com a forma d'accedir al coneixement. Els procediments impliquen identificació i formulació del problema, així com les corresponents hipòtesis i conjectures, observació i arreplega de dades, organització i anàlisi de les dades, confrontació de les hipòtesis, interpretació, conclusions i comunicació de les mateixes. No es tracta de preparar futurs investigadors, sinó de mostrar als alumnes de manera pràctica com treballen els geògrafs, historiadors i científics socials, com fonamenten els seus troballes i quins problemes i obstacles han d'afrontar.


Tractament de la informació: En les disciplines d'aquesta àrea són importants les capacitats relatives a l'arreplega i registre de dades, l'anàlisi crítica de les informacions, les inferència, el contrast, la síntesi interpretativa i el juí avaluador.


La explicació multicausal: Els alumnes han de ser introduïts en la comprensió i en l'anàlisi dels nombrosos factors causals, personals o impersonals, que intervenen en la determinació dels fenòmens humans i socials, així com del paper que les intencions i motivacions de les persones exercixen en eixos fenòmens, sense caure en explicacions simplistes i aquestreotipades.


Hi ha, també eixos d'actituds que són comuns en tota l'àrea:

 

El rigor crític i la curiositat científica.

La conservació i valoració del patrimoni.

 La tolerància i la solidaritat.

          

  Objectius:


L'ensenyança de les Ciències Socials, Geografia i Història en l'Educació Secundària Obligatòria té com a objectiu:


1.-Identificar i apreciar la pluralitat de les comunitats socials a què pertany, participant críticament dels projectes, valors i problemes de les mateixes amb plena consciència dels seus drets i deures i rebutjant les discriminacions existents per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra circumstància personal o social.


2.-Identificar els processos i mecanismes bàsics que regixen el funcionament dels fets socials, utilitzar aquest coneixement per a comprendre les societats contemporànies, analitzar els problemes més apressants de les mateixes i formar-se un juí personal crític i raonat.


3.-Valorar la diversitat lingüística i cultural com a dret dels pobles i individus a la seua identitat, manifaquestació actituds de tolerància i respecte per altres cultures i per opinions que no coincidixen amb les pròpies, sense renunciar per ESO a un juí crític sobre les matèixes.


4.-Identificar i analitzar a diferents escales les interaccions que les societats humanes aquestablixen amb els seus territoris en la utilització de l'espai i en l'aprofitament de recursos naturals, valorant les conseqüències de tipus econòmic, social, polític i mediambiental de les mateixes.


5.-Identificar i analitzar les interrelacions que es produïxen entre els fets polítics, econòmics, culturals, que condicionen la trajectòria històrica de les societats humanes, així com el paper que els individus, hòmens i dones, exercixen en elles, assumint que aquests societats són el resultat de complexos i llargs processos de canvi per al futur.


6.-Valorar i respectar el patrimoni natural, cultural, lingüístic, artístic, i social, assumint les responsabilitats que suposa la seua conservació i millora, apreciant-ho com a font de gaudi i utilitzant-ho com a recurs per al desenrotllament individual i col·lectiu.


7.-Resoldre problemes i dur a terme estudis i xicotetes investigacions aplicant els instruments conceptuals, les tècniques i procediments bàsics d'indagació característics de les Ciències Socials, la Geografia i la Història.


8.-Obtindre i relacionar informació verbal, icònica, aquestadística, cartogràfica... a partir de distintes fonts, i en especial dels actuals mitjans de comunicació, tractar-la de manera autònoma i crítica d'acord amb el fi perseguit i comunicar-la als altres de manera organitzada i intel·ligible.


9.-Realitzar tasques en grup i participar en discussions i debats amb una actitud constructiva crítica i tolerant, fonamentant adequadament les seues opinions i propostes i valorant la discrepància i el diàleg com una via necessària per a la solució dels problemes humans i socials.


10.-Apreciar els drets i llibertats com un èxit irrenunciable de la humanitat i una condició necessària per a la pau, denunciant actituds i situacions discriminatòries i injustes i mostrant-se solidari amb els pobles, grups socials i persones privats dels seus drets o dels recursos econòmics necessaris.


11.-Reconéixer les peculiaritats del coneixement científic sobre el social, valorant que el caràcter relatiu i provisional dels seus resultats o l'aportació personal de l'investigador són part del procés de construcció col·lectiva d'un coneixement sòlid i rigorós.


2.- Batxillerat:


El Departament, al coordinar, programar i avaluar les matèries d'Història del món contemporani, Història d'Espanya i Història de l'art, té en compte la triple finalitat educativa del Batxillerat:


Finalidad de formació general: Es concreta que ha d'afavorir una major maduresa personal en els que ho cursen, en la seua capacitat general i també en les capacitats específiques que es corresponen amb els àmbits culturals de cada modalitat.


Finalidad d'orientació: Ha de contribuir a perfilar i desenrotllar projectes formatius en els alumnes, que es concretaran en posteriors estudis i en la vida activa.


Finalidad propedèutica o preparatòria: Ha d'atendre's de manera que el Batxillerat assegure-les bases per a eixos estudis superiors, tant universitaris com de formació personal.


2.1.- Història del món Contemporani:

       

Es praquesta atenció prioritària al coneixement dels processos que han modelat la realitat immediata de què formen part els alumnes a fi d'aportar claus suficients per a la comprensió de les transformacions que s'han produït en els dos últims segles, contribuir a l'adquisició dels valors propis de l'humanisme occidental i proporcionar una visió més àmplia, a escala mundial, que permeta acostar-se amb respecte a àmbits culturals distints del propi.

        

Objectius:


Conèixer i analitzar els fets més significatius de la història del món contemporani, situant-los en el temps i en l'espai, daquestacant la seua incidència sobre el present.

       

Explicar i interrelacionar els canvis socioeconòmics, polítics i de mentalitat col·lectiva característics dels dos últims segles.

       

Manejar de manera adequada la terminologia acceptada per la historiografia, aplicant-la a la Història contemporània.

       

Analizar les situacions i problemes del present, amb una visió que transcendisca els enfocaments reduccionistes, i que conduïsca a una percepció global i coherent del món.

       

Fomentar la sensibilitat davant dels problemes socials actuals, potenciant una actitud crítica i un sentit responsable i solidari en la defensa dels drets humans, els valors democràtics i el camí cap a la pau.

       

Comprender la Història com una ciència oberta a la informació i als canvis que brinden les noves tecnologies.

        

2.2.- Història d'Espanya:

 

El Departament, al programar aquesta matèria té en compte els canvis introduïts pel RD 3474/2000, i que es justifiquen pel fet que l'estudi d'aquesta matèria constituïx l'única ocasió que té un ciutadà espanyol que ingressa en la Universitat o en la vida adulta de conéixer la Història del seu país, tractada de manera contínua i global, i atenent tant als elements comuns com als diversos.

        

Objectius:


Identificar, analitzar i explicar, situant-los en el temps i en l'espai, els fets, personatges, problemes, etapes i processos més significatius de l'evolució històrica, comú i diversa d'Espanya i les nacionalitats i regions que la integren.

       

Distinguir i valorar els trets permanents dels processos de transformació i canvi en els diferents períodes.

       

Adquirir una visió de l'evolució històrica d'Espanya en el seu conjunt i en la seua pluralitat. Situar aquest procés històric en el context d'Europa i del món.

       

Expresar raonadament idees pròpies sobre aspectes bàsics de l'evolució històrica d'Espanya.

       

Desarrollar una sensibilitat compromesa, responsable i activa amb la democràcia i els drets humans.

       

Consolidar actituds i hàbits de tolerància entre els diversos pobles d'Espanya.


2.3.- Història de l'Art:


L'objecte d'estudi d'aquesta matèria és l'obra d'art com a producte resultant de la intel·ligència, creativitat i actuació humana en diàleg permanent amb el temps i l'espai. Aporta a l'alumne els coneixements necessaris per a l'anàlisi, interpretació i valoració de les obres d'art a través del llenguatge de les formes i del pensament visual.

        

Objectius:

       

Comprendre i valorar els canvis en la concepció de l'art i l'evolució de les seues funcions socials al llarg de la història.

       

Entender les obres d'art en la seua globalitat, com a exponents de la creativitat humana, susceptibles de ser disfrutades per si mateixes i valorades com a document testimonial d'una època i cultura.

       

Reconèixer i diferenciar les manifaquestacions artístiques més daquestacades dels principals estils de l'art occidental, situant-los en el temps i en l'espai i valorant la seua pervivència en etapes posteriors.

       

Conèixer, disfrutar i valorar el patrimoni artístic i contribuir a la seua conservació com a font de riquesa i llegat que ha de transmetre's a les generacions futures.

       

Contribuir a la formació del gust personal, a la capacitat de disfrutar l'art i a desenvolupar el sentit crític, aprenent a expressar sentiments propis davant de les creacions artístiques. 

DEPARTAMENT D'HUMANITATS
DEPARTAMENT D'HUMANITATS

    Un dels objectius principals del Departament d'Humanitats, es proporcionar a l'alumnat la formació i la informació necessàries per millorar la comprensió del Món, i amb això intentar que siguen capaços d'adoptar actituds més responsables i crítiques front als problemes que aquest mostra. A més d'aquest objectiu bàsic, i al llarg de tota la seua escolarització en l'ESO, també és preten aconseguir els següents objectius generals:

  1. Introduir l'alumnat en la interpretació científica del Món i ajudar-lo a reorganitzar les seus idees d'acord amb ella.
  2. Potenciar les Ciències Socials com a mètode, destacant la probisionalitat i el desenvolupament continu i permanent d'aquestes.
  3. Afavorir l'automatització de l'aprenentatge, és a dir, posar en les seues mans les eines necessàries per a poder seguir aprenent ell mateix.
  4. Configurar una postura de respete front a la interacció ésser humà - biosfera, així com a la seua conservació.
  5. Intentar que s'apropen a les idees bàsiques que els ajuden per a entendre millor com funciona el Món en el que vivim.
  6. Desenvolupar tècniques de treball intel·lectual com: documentació, arreplegada de dades, realització d'esquemes i resums, treballs d'investigació i exposició.
  7. Ser capços de construir qualsevol tipus d'esquema, resum, mapa conceptual, arbre genealògic, eix cronològic, gràfiques, classificacions... a partir de l'observació directa dels fets ocorreguts al passat o al present inmediat al món.
  8. Configurar en l'alumnat actituds adients en la recerca de solucions als problemes del món actual.
  9. Afavorir la comprenssió de les Ciències Socials i els processos científics en diferents contexts, intentant que l'alumnat se'n adone que les diferents assignatures i àrees no són compartiments estancs i funcionen de manera interconnectada.
  10. Afavorir la capacitat indagadora i de continu descobriment, el que significa, manipular tècniques d'observació, classificació i reflexió del treball realitzat, així com el posterior anàlisi dels resultats.
  11. Intentar que l'alumnat utilitze totes les idees apreses al llarg del curs i les aplique a les noves situacions que es presenten tan dins com fora de l'aula i del recinte escolar.
    Així doncs, uns curs en el que s'imparteisquen les assignatures de Ciències Socials, Religió, Educació per a la Ciutadania, Educació Moral i Cívica..., no haurà estat satisfactori, encara que l'alumne conega bé tot el progràma bàsic exigit en cada nivell, si no pensa i repon de forma conseqüent en tot allò que hem treballat. Per tot això, molts dels components d'aquest Departament pensem que cal treballar les unitats amb una visió pràctica i aplicable a l'entorn en el que es mouen els nostres alumnes.
 

Fitxers adjunts (2)

  • Modalidades_de_enseñanza_de_Miguel[1].pdf - el 28/12/2009 9:28 per Salvador Piera i Gabardó (versió 1) 
    2156 kb Visualització Baixa
  • Pisa ciencies.pdf - el 01/03/2011 15:42 per Salvador Piera i Gabardó (versió 1) 
    3986 kb Visualització Baixa

Saber llegir

20/12/2009 12:24 publicada per Salvador Piera i Gabardó (actualitzat el 21/12/2009 5:51)

 

Llegir és una de les principals eines de construcció del coneixement científic, però cal saber llegir,  perquè a més és un dels objectius d'aquesta assignatura, on la premsa ocupa un lloc rellevant.

Els periòdics ofereixen noticies, interpretacions, models i imatges del món quotidià: les catàstrofes naturals, els problemes sanitaris, els descobriments mèdics, les dietes nutricionals, qüestions mediambientals, etc

A l'hora de treballar amb textos periodístics a l'aula, és necessari que establim una sèrie de pautes de reflexió i proposem una sèrie d'activitats, que podrem presentar mitjançant guió escrit. El resultat de tota aquesta tasca prèvia, deuria ser una seqüència de treball estructurat.

A continuació, en el fitxer adjunt, s'exposen una de les possibles seqüències a seguir.:

 

Documents per a treballar (Viure més i millor)

20/12/2009 12:18 publicada per Salvador Piera i Gabardó (actualitzat el 20/12/2009 15:21)

 

Els fitxers adjunts que apareixen seguidament en pdf.,  podem emprarse per treballar aquest bloc, se'ls pot aplicar el mateix qüestionari que a l'examen canviant els anys.

 

Qüestionari de treball Nadal

20/12/2009 11:27 publicada per Salvador Piera i Gabardó   [ actualitzat el 20/12/2009 11:32 ]

 

Tots els alumnes que no haguen superat els continguts avaluats aquesta primera avaluació, deuran lliurar
el treball que apareix al fitxer adjunt.
La pel·lícula estallido ( Morgan Freeman )podeu baixarla de la xarxa.

 

Programació de CMC 2009/2010

14/10/2009 23:51 publicada per Michael Gibbs   [ actualitzat el 20/12/2009 15:18 per Salvador Piera i Gabardó ]

 

A partir de la segona meitat del segle XIX, i al llarg del segle XX, la Humanitat ha adquirit més coneixements científics i tecnològics que en tota la seua història anterior. La majoria d'aquests coneixements han donat lloc una nombroses aplicacions que s'han integrat en la vida dels ciutadans, els que les utilitzen sense qüestionar-ne, en molts casos, la base científica, la Incidència en la seua vida personal o els canvis socials o mediambientals que se'n deriven. Els mitjans de comunicació presenten de manera quasi immediata els debats científics i tecnològics sobre temes reals.

Qüestions com l'enginyeria genètica, els nous materials, les fonts d'energia, el canvi climàtic, els recursos naturals, les tecnologies de la informació, la comunicació i l'oci o la salut són nombrosos objectes dels articles I, inclus, de seccions especials en la premsa.

Els ciutadans del segle XXI, integrants de l'anomenada «societat del coneixement», tenen el dret i el deure de posseir una formació científica que els permeta actuar com a ciutadans, autònoms,  crítics i responsables. Per a això és necessari posar al'abast de tots els ciutadans eixa cultura científica imprescindible i buscar elements comuns en el saber que tots hauríem de compartir. El repte per a una societat democràtica és que la ciutadania tinga coneixements suficients per prendre decisions i  reflexives i fonamentades sobre temes científic-tècnics d'inqüestionable transcendència social i puga participar democràticament  en la societat per a avançar cap a un futur sostenible per a la Humanitat.
Si vol saber més sobre la programació clickeu l'adjunt fitxer

 

UNED. Grau de Ciències Ambientals

L'adquisició dels coneixements i competències assenyalats possibilitarà als graduats en Ciències Ambientals l'exercici de la seva professió en un ampli ventall de camps, entre els quals destaquen de forma especial els següents:

1. Formació i educació ambiental
2. Recerca
3. Sistemes de gestió de qualitat ambiental a l'empresa i organitzacions. Auditories
4. Gestió ambiental en l'administració
5. Consultoria i avaluació de l'impacte ambiental
6. Tecnologia ambiental industrial
7. Gestió del medi natural

Pràctiques Ciències Ambientals

Per saber en quin grup realitzarás les pràctiques de cadascuna de les assignatures que conformen el Grau de Ciències Ambientals en la UNED, visita la subpàgina "Ciències Ambiental" que apareix baix d'aquesta entrada , i una vegada en ella clicka sobre la carpeta de les pràctiques que vols consultar, allí trobaràs el llistat de grups i alumnes que el conformen.
Si clickes sobre els horaris de classe el el mapa del lloc podràs vore quin és l'horari de cadascun dels grups.
Si tens cap problema, clicka sobre l'entrada"Per a contactar" i envia un missatge

Conformació de grups de pràctiques

  • El proper dilluns 8 a les 20:00 hores tindrà lloc la tria de grups i horaris per a la realització de les pràctiques presencials de les assignatures de:
  • Licenciatura de Ciències Ambientals
  • El Medi Físic
  • Biologia
  • Ecologia
  • Diversitat Animal i Vegetal.
  • Grau de Ciències Ambientals
  • Geologia I i Geologia II
  • Biologia I i Biologia II

Membres del Departament:
  
  •  Antonio Fernández Escuriola
 
 

 




Opositor.
http://www.oposinet.com/ Geografía e Historia 
Temario preparado por iniciativa del proyecto Clio
....

SITIOS WEBS DE EDITORIALES CON RECURSOS: 
Kalipedia: Página con recursos para historia geografía y arte de la editorial Santillana
Profes.net: Página con recursos para historia geografía y arte de la editorial SM, incluye actividades.