Sigues benvingut i benvinguda al bloc d'aula d'història del món contemporani de 1r de batxillerat. Aquí trobaràs materials de suport als continguts impartits a classe. La xarxa pot ser una font de coneixement: podrem intercanviar i compartir informació, opinar, col·laborar, aprendre i entretenir-nos. M'acompanyeu en l'exploració d'aquest nou camí?
Procediments i tècniques de treball i investigació
Interpretació de gràfics i taules estadístiques en història
Els gràfics són un tipus de font històrica que representen dades quantificables. La seua forma està en funció del contingut que es va a representar. Els més freqüents són els lineals que s'utilitzen per a representar la evolució d'una magnitud en el temps; els debarres que s'utilitzen per a representar dades cronològiques i països, dades cronològiques i quantitats... i els circulars que representen un fenomen distribuït per sectors.
Els gràfics són un tipus de font històrica que representen dades quantificables. La seua forma està en funció del contingut que es va a representar. Els més freqüents són els lineals que s'utilitzen per a representar la evolució d'una magnitud en el temps; els debarres que s'utilitzen per a representar dades cronològiques i països, dades cronològiques i quantitats... i els circulars que representen un fenomen distribuït per sectors.
1. Classificació:
- El tema. Ho indiquem i situem el seu contingut en el context històric corresponent.
- Període representat. Situem el gràfic en l'espai i en el temps.
- Tipus de gràfic: lineal, barra, circular, etc.
- Les unitats emprades (tones, milions, anys, percentatges, punts per mil, etc.).
- El tema. Ho indiquem i situem el seu contingut en el context històric corresponent.
- Període representat. Situem el gràfic en l'espai i en el temps.
- Tipus de gràfic: lineal, barra, circular, etc.
- Les unitats emprades (tones, milions, anys, percentatges, punts per mil, etc.).
2. Anàlisi i explicació: diferenciem amb precisió les parts que consta la gràfica (períodes d'augment o disminució
de les dades representades, i els punts màxims i mínims), la relació entre els eixos de coordenades i les idees
històriques que contenen.
3. Relació amb el tema (Comentari): interpretem els resultats obtinguts, relacionant els antecedents del tema central amb el seu desenvolupament i les conseqüències històriques que es deriven. Tenir en compte el context històric en el qual es produeixen.
4. Conclusió: es pot realitzar una opinió personal argumentada, resumint el contingut general de l'anàlisi de la gràfica i de la seua
interpretació.
Comentari d'un text històric
El comentari de text històric és un dels procediments més utilitzats en l'ensenyament de la història. Hi ha múltiples propostes
teòriques de com realitzar-ho, no obstant açò, podem sintetitzar la tècnica a seguir en el següent procés:
1. Lectura comprensiva del text (l'ús del diccionari i d'altres fonts pot ser de gran ajuda)
2. Classificació del text
- Tipus de text: històric, historiogràfic, cultural, polític, econòmic, jurídic...
- Localització cronològica i espacial: cal fer referència al lloc i data aproximada del fet que narra el text.
- L'autor. Si és conegut cal redactar una breu biografia.
- El destinatari
4. Comentari: cal tenir en compte la necessitat de cercar els antecedents, els fets (el contingut històric) i les conseqüències relacionades amb el fet històric plasmat al text.
5. Conclusions: interès del text per al coneixement de l'època. Es poden elaborar opinions argumentades fent referència a el context i motius pels quals es va escriure.